مصر فى لوحة وفرشة وألوان
وعيون وقلب عاشق
حد غريب .. لكن قريب
يمكن شاف فيها جمال
اهلها لحد النهاردة مش بيشوفوه
للأسف
هنشوفها النهاردة
بعيون بعض المستشرقين
لوحات .. واسماء.. وأماكن
وعبق التاريخ والبشر
وحدوتة النهاردة هيبقالها
كمالات اخرى .. لأن شخوصها كثر
وحاجتهم فللى قوى قوى الصراحة
وحاجتهم فللى قوى قوى الصراحة
ناس زارت مصر
ورسمتها بكل حب
وكان يا ما كان الرحالة زمان
كانوا بيزوروا مصر بشق الأنفس
وطلوع الروح
لأن السفر كان ع الجمال بقى والحصنة
وربنا يديك طولة العمر
مأساة حقة وقمة المشقة
كان يا كبدى ييجى الشرق
بعد عذاب يجوب صحرائه ودروبه
وهوه وحظه وما يراه من اخطار
لو مش تحت حماية كبار البلد
او مربط مع البدو
او له حظوة ونفوذ
وكانت زمان التكاليف غالبا
على نفقته الخاصة الا فيما ندر
لو كان على نفقة حكومة دولته
أو ملك أو كونت .. الخ
قلة قليلة اللى قدرت توصلنا
انطباعاتها عن مصر
ف ازمان غابرة
انطباعاتها عن مصر
ف ازمان غابرة
زى الفاطميين والأيوبيين
والمماليك
والعثمانلية
والمماليك
والعثمانلية
اللى كانوا بؤس البؤس
وايامهم زرقا
وايامهم زرقا
والكلام دا ظهر بوضوح
ف كتابات الرحالة
ورسومات الفنانين
ف كتابات الرحالة
ورسومات الفنانين
من اهمال ف حق الشعب
ونهبه خلى الفقر والقبح يبان
ف حتت كتير
ودا اللى خلى الغرباء
شوكة ف الحلق
بالنسبة للحكام الممتابعين
لحد ما جت الحملة الفرنسية
ونابليون انتبه لضرورة تنضيف القاهرة منعا للامراض والبرك الناتجة
سنويا عن فيضان النيل
وبعد ما مشى عم بونابرتا
محمد على حب يغير النظام المتبع
ويقلد الغرب ف المدنية
فجفف بركة الازبكية على سبيل المثال
وعمل حركة توسعة للشوارع ..الخ
فشل ف حاجات ونجح ف حاجات
هوه واللى جم بعده
لحد ما جه سماعين حبيبى
ونجح ف تغيير وجه العاصمة
ومصر بقت ف عهد حاجة تانية خالص
وتشجيعه كمان للاجانب ف البلد
خلى مصر أرض الفرص بحق
مش تفريعات وتهجيص وكلام فارغ
القصد الرحالة بعد اخترع السفن البخارية والقاطرات زادوا
وجم من كل حتة يتفرجوا
على سحر الشرق ويرسموه
اسماء ورا اسماء
منهم اللى اتنسى
ومنهم اللى لوحاته زينت حوائط
اهم متاحف العالم
هنحكى عن كام اسم المرة دى
ومرة اخرى نحكى عن غيرهم .. وهكذا
واليكم الاول
ليس تاريخيا لأنه أقدم .. لأ
ابدا
لكن لأن اجملهم ف نظرى
جان ليون جيروم 1826- 1899
زى ما تقولوا كدا
كان عمدة مستشرقى فرنسا وعمهم
زار مصر 1854
وزار غيرها من بلاد الشرق
وبيقولوا انه لما قعد شوية ف مصر
نزل ف بيت من بيوت الباشا
سليمان الفرنساوى
وكان بيلف مصر مع اصدقائه
ويرسم ويصور كمان
كان مصور فوتوغرافى ودا ساعده
انه يلقط صور
وبعدين يستلهم منها اللوحات
او تساعده ف الدقة والتفاصيل
بيقولوا كان عنده استوديو
فيه جزء مخصص للتحف الشرقية
والازياء العربية ..
كان مولع بالشرق وبمصر تحديدا
رسم لوحات ياما يا ايسامة
مش هرغى كتير .. اتفرجوا
واستمتعوا معايا
قرية مصرية
... هوه قالك فين ؟؟؟
يلا نخطفلنا ركعتين كدا
قبل ما نروح نطربقها
ع اللى ف السوق وناخد منهم المكوس
وسع يا بنى وسع
الكبير خارج من باب العزب
انا باكيناه وانا ماسكة ف نفسى
الله أكبر ولا غيره
شكوى ايه وزفت ايه
انا حران وطهقان ومش طايق نفسى
وامشوا من وشى الساعة دى
بونابرتا ينظر للكام ميت قرن
من الزمان
مين هزّر مع الأسد يا عيال ؟
لما شركات المحمول قطعت النت
ومكنش فيه موبايل ولا ميل
ولا دى ام
حضرت الباشبوزق وكلبه
ولا ايه .. ؟!!
باشبوزق تانى مع زملائه
هما كل الباشبوزقات متضايقين
مننا ليه يا كابتن متحت ؟؟؟
ف حمام الحريم
جلد النمر يا أصلى
البحر بيضحكلى بس انا مكشرة
موزز ظمان بقى
يا باشا الحتة دى
لسه جاية من شيراز امبارح
made in china ايه
احنا مبنشتغلش ف الحاجات دى حضرتك !
مكتفينه ايه بيتهيألكم
دول واخدينه يفسحووووه
دول منيمنه ع الورد يا حلاوة ..!
يتشاف بس
قصاد بابى والنبى لاستناها لما ترجع
م السوق وابهدلها
الملاحظ كثرة الكلاب ف الشوارع
وكانوا بيتعاملوا وحش قوى م العامة
و من هنا جت جملة
"بيتعامل معاملة الكلاب "
اللى بنستعلمها
القاهرة .. الساحرة
ندخل على الرسام رقم (2)
جون فريديرك لويس 1805- 1876
انجليزى وعاش ف مصر عشر سنين
من 1842-1851
وكان مشهور بالألوان الهادية
من أشهر لوحاته
تاجر خان الخليلى
تاجر خان الخليلى
لوحة الحريم
حاملوا النرجيلة
سوق ف القاهرة
سيناوى
عاجبنى الآلاطة بتاعته الصراحة
عاجبنى الآلاطة بتاعته الصراحة
ملامح شرقية
شربنا قهوتنا
نروح بقى عشان ابو وردة
زمانه متعلق ورا الباب
- دى محسودة يا بنتى
- طب خصيمك النبى يا سيدنا الشيخ
تيجى ترقيهابنفسك
وتملى البيت بركة
- طب خصيمك النبى يا سيدنا الشيخ
تيجى ترقيهابنفسك
وتملى البيت بركة
تحفة فعلا
أفتحوا اللوحات
وشوفوها بالتفاصيل يا ولاد
متعة لا توصف
أفتحوا اللوحات
وشوفوها بالتفاصيل يا ولاد
متعة لا توصف
اللى بعده .. رقم (3)
قسطنطين ماكوفسكى .. فنان روسى
زى ما هوه باين من اسمه
الشرق كانله نصيب مش قليل ف لوحاته
والبنات
عم قسطنطين
كان بيحب الريف وبسطائه
لكن رسم القاهرة بصخبها
والناس ع القهاوى
واشهر وأجمل لوحاته ع الإطلاق
كانت بتصور بأدق التفاصيل
لـ طلعة المحمل والكسوة الشريفة
وهيا رايحة للكعبة ف معاد كل سنة
اللى بعده .... رقم (4)
ودا بقى إيطالى
فابيه فوبيه
فابيه فوبيه
مقلتلوش صورة شخصية للأسف ..
لكن لوحاته حلوة
ومبهجة ونغشة
شبهنا كداالطلاينة اصلهم
ومبهجة ونغشة
شبهنا كداالطلاينة اصلهم
كان غاوى صور افراح ومناسبات
الاخ فابيه
كانله طابع مميز
لما تشوف البنات دول علطول
تقول دى رسمته
:)
الستات
الجميلات الساحرات
الجميلات الساحرات
ورسمهن لما يبعن ف السوق كالسلعة
أشهر لوحاته
موكب زفاف بالقاهرة
ولوحة
أسرة على عربة
أسرة على عربة
الحاوى
بائع السجاد
وياورد مين بيشتريك
وف الحريم يرميك
ودى لوحة معرفش لنفسه
ولا لحد يعرفه
رسام سحره الشرق وقاعد يفّن
فنان تانى .. رقم (5)
نمساوى وانا ميمو ياض
اسمه
ليبولد كارل مولر 1834-1892
وبيقولوا عليه عمدة الاستشراق
ف النمسا
مولر زار مصر وحب البسطاء
وكانله شعبية وسطهم
ولوحاته بتقول كدا فعلا
رسم الناس ف القهاوى
ورسمهم ف الأسواق
وهما بيفرحوا وينبسطولهم شوية
والتلقائية
موكب ف الصحراء ليلا
رسم كمان بالحبر ... ملامح قبطية
رجل من مصر

وأشهر لوحاته .. صانع السجاد

وأشهر لوحاته .. صانع السجاد
آخر واحد النهاردة بقى
باسكال كوست
دا كان حبيب محمد على
ومن المقربين له جدا
جه مصر 1817 بدعوة من الباشا
عشان يرسم ؟؟
ابسلولتى
محمد على سنكفولة
له ف الكلام الفارغ دا ؟!!
دا جابه عشان يعمل مصنع بارود آل !
الراجل له ف العمارة
والباشا استعان بيه
قوم عجبته مصر وقعد يرسم ف لوحات
مكان ما يروح ويطوف ويشوف
قصر محمد على فى شبرا
جامع السلطان حسن
باب الفتوح
مسجد ابن طولون
البيوت لما كانت
بتطل ع الخليج المصرى
ولا فينيسيا يا عيال
وعطشان يا صبايا
مقابر لأفراد من أسرة محمد على
أطلال لمسجد السيدة نفيسة القديم
وبما انه راجل معمارى
كان مركز ع المبانى والإنشاءات اكتر
صحراء المماليك
صالون الحلاقة
ومن الشباك بعيييييد
باينة الأهرامات
:)
كان مولع بالمساجد
وتفاصيلها
لكن مع ذلك
منسيش جنب الطوب والحجارة
والزخرفة والفن
يرسم الناس
ملامحهم
لبسهم
وتفاصيلهم
ونكتفى هذه المرة .. بهذا القدر
من اللوحات والمستشرقين الحلوين
اللى وثقولنا تاريخنا
ولا أجمل وأروع
المرات القادمة نحكى عن غيرهم
دول كتيررر
مصر دى أصلها ام البهجة
وست الدنيا والناس
رغم انها مبيحكمهاش
الا الاوباش والسفلة ف الغالب
القصد
معلومات النهاردة من النت
لكن وبشكل أساسى اعتمدت
1) على هذا الكتاب الجميل
القاهرة : المدينة .. الذكريات
لــ : رشا عدلى
القاهرة : المدينة .. الذكريات
لــ : رشا عدلى
اشتروه أو اقروه
ولن تندموا والله
2) اللوحات يا ولاد ع النت
بالعبيط اكتبوا بس
orientlist painting
هتلاقوا ما يسركم
3) الموقع دا حلو .. هنا
مجمع لوحات عن مصر بشكل خاص
وتصبحوا على ألف خير
------------------
H. @_HishamFikry
@ro7albmama2 موظظ*
Cindy @CindyJanabi
يعني ايه باشبوقز؟؟
@CindyJanabi
دى رتبة ف الجيش التركى
دى رتبة ف الجيش التركى
عَــليُـو ^^ @RadSeGon ago
دلوقت بقى الكلاب بتقول لبعض
" ب نتعامل معاملة البنى ادمين "
AugHany Zaky @Hany_Zaky
بالمناسبة الكلب السلوقى الظاهر
فى الصورة انقرض من مصر
فى الصورة انقرض من مصر
Mohamed Refa't @Talatin_
هما كلهم لابسين جيبة ليه كدة!
Aughoda mahmoud @hodaelsorogy
المشهد ده ممكن تشوفه دلوقت
من الأزهر بارك
من الأزهر بارك
WTHend @HendZayed
بشرة الأسمر مش معقولة فى جمالها واللمعان مع الحُمرة والغامق!
رائع!
رائع!
Aughoda mahmoud @hodaelsorogy
في عينيها دموع
الفهد @le0_0pard
تفاحات القلوب
جزاكم الله كل خير . هذا علم وفير يحتاج الكثير من التأمل
ردحذف