فاضيين شوية أحكيلكم عن واحدة
من غرامياتى المتعددة بحكايات عم الكل نجيب محفوظ ؟
أصل وانا صغيرة كان عندى مشاكل جمة
مع العملاق .. محمود مرسى
وأغلب أدواره كانت بترعبنى منه وتكرهنى فيه
شىء من الخوف
الليلة الاخيرة
الباب المفتوح
الليلة الاخيرة
الباب المفتوح
ليل وقضبان
أى حاجة تيجى ف سكتى له كانت مخيفة كدا
لحد ما كبرت بقى وبقيت اشوفه بعين تانية
واكتشف ان دى كانت مهارة واتقان منه
واختيار لأدوار لو حد تانى عملها يبتذلها يمكن
ومتبقاش بالحلاوة دى !
حالة الرعب دى كانت بتجيلى لما كنت اتفرج
على فيلم السمان والخريف ف مراهقتى
المشهد اللى بيعرف فيه ان ريرى حامل ويقولها سقطيه
وتقوله خايفة فيطردها ويفتح الباب ويرميها ع السلم
ويقفل وبعد ثوانى ياخد حاجتها ويفتح الباب
ويرميهم ف وشها ومنهم جزمة المشهد دا
كان بيقتلنى
الواحد نسوى من يومه
:)
وتمر الأيام وأقرى الرواية المأخوذ عنها الفيلم
واكتشف ان المواجهة بين ريرى وعيسى
كانت عنيفة لفظا لكن منتهتش بحكاية الحدف ع السلم دى
وان المشهد صاغه ببراعة أحمد عباس صالح
واكتشفت كمان ان فيه شوية اختلافات
(بسيطة بين الرواية والفيلم)
لكن الخط العام قريب جدا
لحد التماس مع النص
والحقيقة انى قريتها كذا مرة
لكن بعد الثورة كانلها وقع مختلف عندى
وحسيت وكأن محفوظ كاتبها الأيام دى
وانها من فرط الصدق تكاد تنطبق على كل وقت
وها هوعيسى ابراهيم الدباغ
المناضل القديم اللى اتقبض عليه ف اواخر المراهقة
وهو بيهتف ضد الانجليز ف طنطا
فمسكه الجنود الاستراليين واتسجن وخرج بعدها
لينضم لحزب الوفد ويشارك ف المقاومة ضد الاحتلال
ثم يصعد لدهاليز السياسة سريعا
ويترقى فى المكاتب من درجة لدرجة ثم
لكنه زى ناس كتير للأسف
يتصور ان النضال والمقاومة لابد وان يكون لها مقابل
ولا يكتفون بالتواجد ف الحكم بنزاهة
ويبدأ يمارس نفس اسلوب الخصوم من رشاوى وتوافقات
ولو ضد المبادىء
وينجرف لقبول الهدايا والعطايا
تحت بند الدفاع عن مكتسبات ثورة الشعب
ومفيش مانع نستفيد يعنى
أومال هنناضل مجانا ولله وللوطن ؟
يطمح لمنصب أعلى وعروسة من بيت القرايب
اللى من علية القوم
يسكن ف حى راقى
ويجعجع بكلام يصدقه عن حال البلد
ويناطح ابن عمه حسن .. اللى ف الدرجة الخامسة وبيعافر
واللى بيشوف ان الباشوات بتوع السياسة بتوعه دول
مخرفين والحل انهم ينزاحوا مع الانجليز والملك
وتحترق القاهرة ... فتعصف بالوضع السياسى وأهله
والخوف يمشى يتمخطر بين الناس
ومحدش عارف بكرة ايه غير توقع تغيير الوزارة
يخرج عيسى من مكتبه ... لكن وكله ثقة
انه سيعود إلى مكانه وربما لمنصب اكبر
كما هى عادة الوزرات ف مصر
وحزب الوفد مسيطر وهو مع الفئة الناجية
وف فترة الهدوء والترقب
.. يتقدم ويخطب بنت قريبه البك
الشاهقة الجمال
ليكتمل المشهد بنبوءة انه ف يوم هيكون موظف كبير
ف احدى السفارات بالخارج
وبينما هو يغرق ف الأحلام ... مطمئنا
تحصل حركة الجيش
وتعدى عليه حركة الضباط الاحرار كما لو كانت
أتوبيس سياحى فاااااخر
وقبل يا كبدى ما يتمم جوازه بشهرين
ويتهز كيانه كله
ف الاول ينقل للأرشيف !
ثم لما تتعمل لجنة للتطهير ف كل الوزرات
وينفتح باب الشكاوى ويتقدم فيه عدد كبير
مش كلها صادقة طبعا
ولكن فيها ما يكفى للإدانة بعد التحقيق اللى تم معاه
ثم وصل لنتيجة احالته ع المعاش
مع مرتب سنتين
ومع السلامة خد الباب ف إيدك
وتكون صدمة
...
...
لأنه بتاع الوفد الحزب المعارض
واللى ضد الانجليز والملك
ازاى يتعاقب وكأنه مع الخونة .. ؟!
حتى ما تم من تجاوزات كانت ف اطار
"النضال"
وكله بيعمل كدا ؟!


وفى دوامة الغضب ..
يروح لخطيبته اللى ابوها هيتهمه بخراب الذمة
فيقوله فيما معناه انك ربيب القصر وخدامه
ويشوف بعد شهور حسن ابن عمه
اللى كان يتمنى يخطب الجميلة الغنية ..
واتقدملها فعلا بعد عيسى يائسا واترفض طبعا
لكن المرة دى بعد الصعود ... هيتقدملها
فيتوافق عليه بعد ما بقى من رجال العهد الجديد
ومن خلصائه وله شنة ورنة وهيلمان
ويتهاوى عالم عيسى تماما
ويقرر الهروب إلى الاسكندرية
"ترى البحر وقد سحره أكتوبر
فأخلد إلى أحلام اليقظة وترى أيضًا أسراب السمان
تتهاوى إلى مصير محتوم عقب رحلة شاقة
مليئة بالبطولة الخيالية
القاهرة الآن ذكرى مغلفة بالحزن
والوحدة تجربة مرّة ولكنّها ضرورية
لتجنب النظر إلى الوجوه المثيرة للقلق والأرق
ومعالم المجد المحرضة على الحسرة "
وهناك .. ينغمس ف أحزانه
وتهكمه على الدنيا اللى ماشية وبتستمر ...
بينما عالمه يتداعى
يبكى على اللبن المسكوب
وعلى ابن ثورة 19 اللى محدش عاوزه
ف الثورة الجديدة ودوره انتهى
وبينما يسقط ف بئر الحسرة
هيسقط كمان بين أحضان ريرى
اللى بيوصفها عم نجيب ف الراوية بأوصاف
توضح انها فتاة ليل
" من بنات الكورنيش"
والعلاقة تبدأ بليلة كان فيها سكران أصلا
ولما يصحى تانى يوم يكتشف قد ايه
هيا بائسة وغلبانة ...
يشوفها رخيصة بمعنى تانى أعقد من الواضح
تطلب تقعد عنده وتشتغل خدامة فيرفض
ويطردها بصنعة لطافة
ثم ف تانى ليلة يروحلها ...
المرة دى هيسيبها تبات وتقعد
هيلاقيها تشبهله كتير
وزى ما قال عم نجيب
"كلاهما طريد وملوث"
وفى عذوبة شديدة خافتة كدا ..
تلاقى عم نجيب مضفر شخصيتهما معا
الماضى المشوه
الحاضر البائس
والمستقبل المجهول
لكن بس شوية هنلاقى فرق
وكان عيسى يشترط عدم الانزلاق لأى كلمة حب
يقسموا الاكلة والنومة والشرب والسجاير
يشتريلها لبس لكن ميخرجش معاها بيه
وأى كلام عن بكرة .. لأ

وما أن تظهر عليها علامات ويدرك انها حامل
وتحاول انها تكلمه
فيدعى عدم معرفته بيها ف مشهد قاسى .. مهين
ويكتشف انه لازم يرجع القاهرة
ويهرب من أى فضيحة محتملة تعملهاله
لو فضل ف نفس المكان
والباقى انتوا عارفينه .. يفضل عيسى تايه ف التيه
.. ضايع .. عنيد ... مكابر
تقع ف سكته ست متطلقة 3 مرات
وما أن تلوح له امها بالمال ... فيتجوزها
وتصرف عليه وتمرر عيشته وتخنقه
ويشعر بتعاسة بمجرد النظر إليها
والتحسر على خطيبته اللى اتجوزت ابن عمه
ويفتكر ريرى وما فعله بها ويحتقر نفسه
لأنه ميفرقش عنها كتير
هيا كانت بتبيع جسمها للأغراب
اما هو فباع نفسه للست الغنية اللى مبيحبهاش
عشان يفضل حر دون مسئوليات
ثم ينغمس ف لعب القمار
ويأمم عبدالناصر القناة
ويأمم عبدالناصر القناة
فيصحى جواه الثورى القديم وتحصله هزة عنيفة
وف محاولة عبثية لانقاذ جوازه المنهار
يسافروا اسكندرية وبتمشية ع الكورنيش هيلمح ريرى
اللى بقى شكلها مختلف وبقت شكل تانى
وهيئة تانية ست محترمة محتشمة
وقاعدة على كاشير قهوة
وباين انها صاحبتها بعد قد ايه يا عيسى !
خمس سنين بحالهم من التخبط
وتحصل الهزة التانية
وهنا هيظهر اختلاف بسيط عن الراوية
ف الفيلم عيسى هيكتشف ان ريرى احتفظت بالحمل
واتجوزت صاحب القهوة العجوز
وكتبت البنت بأسمه والراجل مات !
ف الراوية الزوج لم يمت
وانما دخل السجن ف قضية مخدرات
وريرى تنتظر خروجه !
وبعد تأميم القناة والعدوان الثلاث تأتى الصحوة
لما يكتشف ان له بنت
لكنها لا تعرفه ومكتوبة بأسم أحدهم
تاجر مخدرات اللى هيربيها
بينما هو لا حق له
وريرى تطرده شر طردة رغم استعطافه
"ياريرى انت تغلقين باب الرحمة "
فترد
"لست أبا ، انت جبان ولا يمكن أن تكون أبا .."
وينهى عم نجيب الراوية بشاب من العهد الجديد
يرى البطل ويطارده ليذكره
انه حضر معاه تحقيق ليلة بحالها حتى الفجر
ثم سيق الى المعتقل رغم انه برىء
يخاف عيسى انه يكون عاوز الانتقام
لكنه يفاجئه بالعكس وانه بيمدله ايده
بعد ما يسأله لأمتى هيفضل قاعد ف الضلمة
تحت تمثال سعد زغلول ..
ف اشارة واضحة لامتى هتفضل ف الماضى
ومش عاوز تقوم من مطرحك
ف الفيلم تظهر ريرى
والأبنة أما ف الرواية ... لأ
وطبعا النهاية بتقدم دعوة من الثوار الجدد
للثوار القدامى بالاصطفاف سويا ..
وعيسى بعد ما يتوارى شبح الفتى
هيقوم وراه ايذانا بمحاولة البدء من جديد
الرواية جميلة ومليانة تفاصيل
رغم انها مش طويلة يعنى
وعم نجيب التقط فيها وبمهارة الخبير شخصية
اعتقد انها كانت موجودة وقتها بوضوح
محدش كان عاوز يحكى عنها يمكن لأنها بقت منبوذة
ومش بس بعد يوليو
وانما بعد كل ثورة او حادث جلل
واختلاف العقيدة بين الطرفين
وبيشرحلنا بسلاسة ايه السبب
ف المرارة التى يتحدث بها الماضى عن الحاضر
طول الوقت !
ويوليو كانت حركة عسكرية صِرف
داست ف وشها على كل ما فات وسوته بالأرض
معملتش موائمات ولا تفاهمات
الا وغدرت بأصحابها تقريبا
بعد انتهاء المصلحة
وكان العرف السائد
اما ان تكون معنا والا سحقناك
الرواية كتبت سنة 1962 م
والمذهل ان بعدها بسنوات
هيكتب نجيب عن بعض من جيل يوليو الانتهازى
برضو ف رواية ميرامار
والأزمة تظل مستمرة
..
..
من جيل إلى جيل بهزائمه وانسحاقاته واحباطاته
واتهاماته لبعضه البعض
وعلى رأى محمود الجندى ف فيلم الفرح
جمعية ودايرة يا با
السمان والخريف واحد من 3 أعمال
كتب السيناريو لهم .. أحمد عباس صالح
كتب الشحات .. او الشحاذ
لنجيب محفوظ
وكتب .. قاع المدينة ... ليوسف ادريس
والتلاتة قطع فنية سينمائية متميزة
بغض النظر
عن الناس اللى مبتحبش حسام الدين مصطفى يعنى
وبالمناسبة برضو
محمود مرسى ونادية لطفى
محمود مرسى ونادية لطفى
بينهم كيميا بتبان ع الشاشة
ولهم فيلمين تانين سوا لطاف برضو
"كلاهما ملوث وطريد "
"لا تفتشى عن أسباب للنكد "
" ان المصريين زواحف لا طيور "
" اين شراعك .. انت زورق بلا شراع "
"انت تغلقين باب الرحمة "
"انت تود أن تجلس فى الظلام تحت تمثال سعد زغلول"
والفيلم فيه شوية أسامى
كل واحد فيهم يشيل فيلم لوحده !
نجيب محفوظ .. محمود مرسى ... صلاح غيث
.. شادى عبدالسلام ... اندريارايدر .. مهيب ...
وقبل كل هولاء المكان أحد الأبطال
الجميلة التى بتملى الدنيا دفا وونس
اسكندرية
الجميلة التى بتملى الدنيا دفا وونس
اسكندرية
واخيرا
شخصية ريرى دى
شخصية ريرى دى
من احب الشخصيات لقلبى
ع المستوى الانسانى
ع المستوى الانسانى
ضعفها وغُلبها وحبها لعيسى
ورغبتها ف حياة عادية طبيعية
ثم يتحطم كل هذا بكل قسوة
وتترمى من على السلم ف مشهد
بعتبره من أجمل مشاهد السينما
وتتطهرهى من الدنس
بينما يستمر عيسى ف ممارسة العهر
وتكون هيا الأحسن منه
...
...
ولروح العظيم محمود مرسى كل التحية والاجلال
بس معلش يا كابتن
ريرى متنضربش
بس معلش يا كابتن
ريرى متنضربش
وأى ست متنضربش
يلى تنشك ف إيدك يا كل عيسى دباغ
وشكرا
--------------------
---------------------
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق