الليلة ثريد عن موضوع ما كان منتشر ف الشرق
ولكن بعيون الغرباء
ولكن بعيون الغرباء
الليلة دى هنعرض لوحات للجوارى وأسواقهم
ونرغى شوية عن هذه الفعلة الشنيعة اللى إستمرت قرون
حتى بعد ظهور الأسلام
أن بنى آدم يبيع أخوه ف السوق كما البهيمة
... أه وتنويه هام



الثريد كله +18 فوق تمآشر
عشان الناس اللى بتتكسف
أو بتستحرم يبقوا عاملين حسابهم وميكملوش
ونرغى شوية عن هذه الفعلة الشنيعة اللى إستمرت قرون
حتى بعد ظهور الأسلام
أن بنى آدم يبيع أخوه ف السوق كما البهيمة
... أه وتنويه هام




الثريد كله +18 فوق تمآشر
عشان الناس اللى بتتكسف
أو بتستحرم يبقوا عاملين حسابهم وميكملوش
وعلى رأى المجحوم على عبدالله صالح
فلنحلق لانفسنا قبل أن يحلق لنا الأخرين
فطبعا لازم أبدأ الكلام بإن الرق والعبودية قديمة موغلة
ف عمق التاريخ
فكرة استعباد شخص ما عشان يخدمك تقريبا ببلاش
مقابل اكله وكسوته والتمتع بست والانجاب منها
دون ان يكون لها لا اقل الحقوق
فلنحلق لانفسنا قبل أن يحلق لنا الأخرين
فطبعا لازم أبدأ الكلام بإن الرق والعبودية قديمة موغلة
ف عمق التاريخ
فكرة استعباد شخص ما عشان يخدمك تقريبا ببلاش
مقابل اكله وكسوته والتمتع بست والانجاب منها
دون ان يكون لها لا اقل الحقوق
وبالتالى .. العبودية كانت موجودة قبل الإسلام
ظلت بعده لقرون طوييييلة رغم حض الرسول
عليه الصلاة والسلام على العتق وتحرير الرقاب
ومع تخريجة (ما ملكت أيمانهم) تشبث الاوغاد بها
وجعلوها قاعدة لكى تظل الطبيعة البشرية
متمسكة بالدناءة والوضاعة واستغلال الأخر
ظلت بعده لقرون طوييييلة رغم حض الرسول
عليه الصلاة والسلام على العتق وتحرير الرقاب
ومع تخريجة (ما ملكت أيمانهم) تشبث الاوغاد بها
وجعلوها قاعدة لكى تظل الطبيعة البشرية
متمسكة بالدناءة والوضاعة واستغلال الأخر
والمستشرقين وأغلبهم أروبيين لما أتوا لمصر والشرق
.. شغلهم بعض الظواهر ومنها موضوع الجوارى
والعبيد دا ورسموها لتوثيقها
وكان فيه تعجب كبير منهم خصوصا انهم
وقد تخلصوا من هذه العادة البشعة ف بلادهم
فيه بعض اللوحات تخيلية خصوصا ما ف الحريم
اللى كان ممنوع على اى راجل
.. شغلهم بعض الظواهر ومنها موضوع الجوارى
والعبيد دا ورسموها لتوثيقها
وكان فيه تعجب كبير منهم خصوصا انهم
وقد تخلصوا من هذه العادة البشعة ف بلادهم
فيه بعض اللوحات تخيلية خصوصا ما ف الحريم
اللى كان ممنوع على اى راجل
لكن كان بيحكى لهم ما يدور بالداخل
فيرسموا من وحى الخيال
وبعض التفاصيل كانت مذكورة ف كتب التراث
واللى حكت عن الغلمان والجوارى .. بالعبيط
ودا يقولك
قد ايه الموضوع دا كان شاغل الذهنية الشرقية
...
والسبب معلوم طبعا
فيرسموا من وحى الخيال
وبعض التفاصيل كانت مذكورة ف كتب التراث
واللى حكت عن الغلمان والجوارى .. بالعبيط
ودا يقولك
قد ايه الموضوع دا كان شاغل الذهنية الشرقية
...
والسبب معلوم طبعا
الحقيقة انه مش الستات بس
اللى كانوا موضع اهتمام وهوس
لحد شن حروب لجلبهم الغلمان كمان كانوا موضع اهتمام
... واللى قبل دول كلهم ...
وبعيدا عن الجنس
كان فيه هدف أكبر وهوه جلب بشر
يكونوا قوة عددية وجنود
ودا اللى حصل ف الدولة العباسية وما بعدها
اللى كانوا موضع اهتمام وهوس
لحد شن حروب لجلبهم الغلمان كمان كانوا موضع اهتمام
... واللى قبل دول كلهم ...
وبعيدا عن الجنس
كان فيه هدف أكبر وهوه جلب بشر
يكونوا قوة عددية وجنود
ودا اللى حصل ف الدولة العباسية وما بعدها
وحصل ف الدولة الأيوبية حتى أصبح المماليك
من بعد ما كانوا جنود ... تحولوا إلى حكام
وأصبح الرقيق حاكما بعد ان كان مخطوفا محكوما
من بعد ما كانوا جنود ... تحولوا إلى حكام
وأصبح الرقيق حاكما بعد ان كان مخطوفا محكوما
والعثمانلية كذلك ... استخدموا العبيد والمخطوفين
من البلاد المفتوحة كضريبة تفرض
وكونوا جيشا كبيرا كلها كانت استفادات
سواء اللى خطف رجل او امراءة أو طفل
أبيض أو أسمر البشرة
كان الهدف استغلال بحت
للخدمة .. للمتعة .. للقتال
من البلاد المفتوحة كضريبة تفرض
وكونوا جيشا كبيرا كلها كانت استفادات
سواء اللى خطف رجل او امراءة أو طفل
أبيض أو أسمر البشرة
كان الهدف استغلال بحت
للخدمة .. للمتعة .. للقتال
والجوارى اللى بيختطفن ويشوفوا أيام وليالى زى الزفت
لحد ما حظهم يوديهم لرجل مهم او سلطان حتى
منهن اللى خدت وضعها وبقت ام خليفة
زى الخيزران أم هارون الرشيد
وزى شجر الدر .. اللى بقت سلطانة مصر
لشهرين وشوية بعد موت زوجها الملك الصالح
وبيها بدأ عهد المماليك ف مصر
لحد ما حظهم يوديهم لرجل مهم او سلطان حتى
منهن اللى خدت وضعها وبقت ام خليفة
زى الخيزران أم هارون الرشيد
وزى شجر الدر .. اللى بقت سلطانة مصر
لشهرين وشوية بعد موت زوجها الملك الصالح
وبيها بدأ عهد المماليك ف مصر
وشهروزة لا تعول كثيرا على اللوحات
التى رسمت فى القصور والحريم لانها من خيال الرسام
مهما حُكى له
لكننى أعول كثيرا على اللوحات الى اترسمت
فى الأسواق حيث كانت " البضاعة " على رؤوس
الأشهاد والكل ممكن يتفرج ببلاش
التى رسمت فى القصور والحريم لانها من خيال الرسام
مهما حُكى له
لكننى أعول كثيرا على اللوحات الى اترسمت
فى الأسواق حيث كانت " البضاعة " على رؤوس
الأشهاد والكل ممكن يتفرج ببلاش
وفي كتب التراث بيقولوا ان الجوارى
كان عليهم اقبال رهيب لأسباب شتى
أهمها ان الراجل من دول يقدر يعاين البوضاعة
قبل ما يشترى لكن دا مكنش مسموح بيه
لو اتجوز ست عادية يا دوب الوجه والكفين
وأى حاجة تانية ستات عيلته يحكوله
وبالتالى بيتدبس انما اللى بتتباع دى بتتفصص
كان عليهم اقبال رهيب لأسباب شتى
أهمها ان الراجل من دول يقدر يعاين البوضاعة
قبل ما يشترى لكن دا مكنش مسموح بيه
لو اتجوز ست عادية يا دوب الوجه والكفين
وأى حاجة تانية ستات عيلته يحكوله
وبالتالى بيتدبس انما اللى بتتباع دى بتتفصص
يعنى كان فيه قواعد متبعة عند الشراء
معاينة الجسد كله وأى عيب فيه ينقص من السعر !
التاكد من الخلو من الامراض
احيانا كانوا يغطسوا البنى آدم ف مية
عشان يشوفوا جسده هيشرب المية دى عادى
ولا عنده علة ما .. !
التاكد من الأسنان وانها سليمة
وأى سنان مكسورة تقلل المبلغ !
لو البضاعة معيوبة لأى سبب .. عضوى
يقلل من تمنها كان النخاس حريص يظهر مزايا اخرى
زى شدة الغلام او قوته وانه يصلح كجندى
أو للخدمة والشغل الشاق
لو بنت تبقى عذراء ودا له تمنه
لو ست يبقى ان عندها فنون ف الهوى
أو شاطرة ف الغنا والشعر والحكايات
وكل بند بتمنه !
يقلل من تمنها كان النخاس حريص يظهر مزايا اخرى
زى شدة الغلام او قوته وانه يصلح كجندى
أو للخدمة والشغل الشاق
لو بنت تبقى عذراء ودا له تمنه
لو ست يبقى ان عندها فنون ف الهوى
أو شاطرة ف الغنا والشعر والحكايات
وكل بند بتمنه !
وبما انك بتتعامل فى مجال قذر من أوله لأخره
الحقيقة .. فهتلاقى فوق البهيمية
والفُحش فى استغلال البشر .. كمان حتة عنصرية
وان النساء البيضاوات سعرهم أعلى
ومطلوبات للمتعة والتسرية
بينما السمراوت للخدمة والمرمطة وقلة القيمة
الحقيقة .. فهتلاقى فوق البهيمية
والفُحش فى استغلال البشر .. كمان حتة عنصرية
وان النساء البيضاوات سعرهم أعلى
ومطلوبات للمتعة والتسرية
بينما السمراوت للخدمة والمرمطة وقلة القيمة
وحد يطلعلى كدا زى الخازوق ويقولى
آشهرو .. الناس وما جبلوا عليه والعالم كله كان كدا
اشمعنى هما ودول ملك يمين وحلال الخ
الحقيقة كل دا كلام حق يراد به باطل ... وش كدا
لأن أى بنى آدم سوى يفكر لثوانى
كيف أوتى بهولاء الناس
هياخد فورا القرار بالامتناع عن استغلالهم !
آشهرو .. الناس وما جبلوا عليه والعالم كله كان كدا
اشمعنى هما ودول ملك يمين وحلال الخ
الحقيقة كل دا كلام حق يراد به باطل ... وش كدا
لأن أى بنى آدم سوى يفكر لثوانى
كيف أوتى بهولاء الناس
هياخد فورا القرار بالامتناع عن استغلالهم !
يعنى انتا تعلم ان هولاء جم عن طريق نخاس
اشتراهم من صيادين بنى آدمين
بيخطفوا العيال والنساء والرجال من بلادهم
يحبسوهم ويجوعوهم ويروضوهم
وف السكة ممكن يستغلوهم جنسيا وجسديا
ثم يبيعوهم لتاجر الرقيق
وهوب يلاقوا نفسهم ف الشارع عرايا
منتظرين حضرتك تعدى تاخدهم !
اشتراهم من صيادين بنى آدمين
بيخطفوا العيال والنساء والرجال من بلادهم
يحبسوهم ويجوعوهم ويروضوهم
وف السكة ممكن يستغلوهم جنسيا وجسديا
ثم يبيعوهم لتاجر الرقيق
وهوب يلاقوا نفسهم ف الشارع عرايا
منتظرين حضرتك تعدى تاخدهم !
فانتا يتهيألك انك لما تاخد واحدة او واحد
وهتعامله "كويس" وآل ايه "تنقذه" مما هو فيه
من بهدلة فنتا كدا عملت خير
أصل الجملة دى قريتها كتير فى كتب كتير
ان الشارى من دول يتصور انه بيعمل جميلة ف العبد
ومش واخد باله ان لولا هوه
مكنش التجارة دى راجت كدا اصلااااا
وهتعامله "كويس" وآل ايه "تنقذه" مما هو فيه
من بهدلة فنتا كدا عملت خير
أصل الجملة دى قريتها كتير فى كتب كتير
ان الشارى من دول يتصور انه بيعمل جميلة ف العبد
ومش واخد باله ان لولا هوه
مكنش التجارة دى راجت كدا اصلااااا
التصور الخزعبلى دا قريته
ف مذكرات احمد شفيق باشا رئيس الديوان الخديوى
اللى حكى عن الجوارى ف قصور الخديوى والكبرات
وازاى جوارى الخديوى اسماعيل تم تزويجهم بعد عتقهم
وتكالب عليهم الوجهاء وكل من أردا التقرب للخديوى
وان هما شخصيا ف بيتهم كان عندهم جارية حبشية
وكانت تعامل كأنها جزء من البيت كدا
لحد ما جوزوها وجابولها دهب
وجو سيدة ف نحن لا نزرع الشوك
والدمعة كانت هتفر من عين الواحد !
ف مذكرات احمد شفيق باشا رئيس الديوان الخديوى
اللى حكى عن الجوارى ف قصور الخديوى والكبرات
وازاى جوارى الخديوى اسماعيل تم تزويجهم بعد عتقهم
وتكالب عليهم الوجهاء وكل من أردا التقرب للخديوى
وان هما شخصيا ف بيتهم كان عندهم جارية حبشية
وكانت تعامل كأنها جزء من البيت كدا
لحد ما جوزوها وجابولها دهب
وجو سيدة ف نحن لا نزرع الشوك
والدمعة كانت هتفر من عين الواحد !
وهتلاقى جو انا كنت بحاول أتعامل مع الواقع
المعيوب وأصححه لأقصى حد
من غير ما يعترف بالحقيقة
وهى انه ركن أصيل ف العملية التجارية دى
وكان الأدق تحريم الرق
وهو ما بداه الخديوى اسماعيل
ثم اخد وقت ف عهد توفيق
وعباس حلمى التانى لحد ما تلاشى تماما
لكن كل دا حصل بضغوط اجنبيه
المعيوب وأصححه لأقصى حد
من غير ما يعترف بالحقيقة
وهى انه ركن أصيل ف العملية التجارية دى
وكان الأدق تحريم الرق
وهو ما بداه الخديوى اسماعيل
ثم اخد وقت ف عهد توفيق
وعباس حلمى التانى لحد ما تلاشى تماما
لكن كل دا حصل بضغوط اجنبيه
وحد تانى يطلعلى زى الخازوق برضو
ويقولى دا افتراء على الدين والشرق
ما الغرب فيه كدا برضو
ولحد دلوقتى بيتاجروا ف البشر !
أقوله ايوه .. الاتجار ف البشر مجرم دوليا
ثانيا ودا الاهم .. الاسلام دين يحض على المساواة
وتكريم الانسان .. وانتا كمسلم أولى بتنفيذ دا !
مالى أنا دلوقتى ومال الغرب ؟!!
ويقولى دا افتراء على الدين والشرق
ما الغرب فيه كدا برضو
ولحد دلوقتى بيتاجروا ف البشر !
أقوله ايوه .. الاتجار ف البشر مجرم دوليا
ثانيا ودا الاهم .. الاسلام دين يحض على المساواة
وتكريم الانسان .. وانتا كمسلم أولى بتنفيذ دا !
مالى أنا دلوقتى ومال الغرب ؟!!
وتخيل أن يخطفوك من وسط أهلك
او تأسر فى حرب ما فيحق لأشخاص أخرين بيعك
وشراءك واستغلالك كالبهيم
فيه بعض النخاسين كانوا بيدوا ترياق منشط للعبد
عشان يبدو قوى وعفى قدام الشارى
زى ما بيعملوا مع بعض الحيوانات زى الحصنة مثلا !
او تأسر فى حرب ما فيحق لأشخاص أخرين بيعك
وشراءك واستغلالك كالبهيم
فيه بعض النخاسين كانوا بيدوا ترياق منشط للعبد
عشان يبدو قوى وعفى قدام الشارى
زى ما بيعملوا مع بعض الحيوانات زى الحصنة مثلا !
ثم تتحجج بالأسلام اللى بتتشدق بيه
ولا تنفذه بالمرة ... وتسمح لنفسك
بما ان الاخر ليس مسلم ان تستحل فرجه
أو فرجها وتعرضهم عرايا
وتاخد فيهم فلوس وحاجة آخر وساخة الحقيقة !
ولا تنفذه بالمرة ... وتسمح لنفسك
بما ان الاخر ليس مسلم ان تستحل فرجه
أو فرجها وتعرضهم عرايا
وتاخد فيهم فلوس وحاجة آخر وساخة الحقيقة !
وطبعا الفقهاء حطوا قواعد
للتعامل مع الجوارى وملك اليمين
خصوصا لو ملك اليمين دى خلفت من مالكها
ويصبح لأولاده منها حقوق زى اخواتهم
وطبعا اخواتهم مكنش بيعجبهم الموضوع دا ...
للتعامل مع الجوارى وملك اليمين
خصوصا لو ملك اليمين دى خلفت من مالكها
ويصبح لأولاده منها حقوق زى اخواتهم
وطبعا اخواتهم مكنش بيعجبهم الموضوع دا ...
كانوا بيرفضوا يتساوا بإبن الجارية
او السرية أو المستولدة أو المحظية
ويقول على اخوه منها (هجين) وفى مصر
عندنا كان بيتقال لوقت قريب يعنى أنا ابن الجارية
اللى اشتروهالك اهلك .. فى اشارة لتدنى الدرجة
وعدم المساواة يعنى
او السرية أو المستولدة أو المحظية
ويقول على اخوه منها (هجين) وفى مصر
عندنا كان بيتقال لوقت قريب يعنى أنا ابن الجارية
اللى اشتروهالك اهلك .. فى اشارة لتدنى الدرجة
وعدم المساواة يعنى
والقاهرة كان فيها سوق شهير للرقيق اسمه
"سوق الجلابة"
كان ف الجمالية للى حابب يشترى بنى آدم
وخد فكرة وفوت بكرة
واللى ما يشترى يتفرج
"سوق الجلابة"
كان ف الجمالية للى حابب يشترى بنى آدم
وخد فكرة وفوت بكرة
واللى ما يشترى يتفرج
وبيقولك ان احد الاجانب استاء جدا من المنظر
وراح اشتكى لمحمد على
ازاى يبقى فيه بيع للبشر كدا !
راح محمد على امر بنقل السوق
لجنب مسجد قايتباى باعتبارها حتة متطرفة
الراجل ذهل اكتر !
وراح اشتكى لمحمد على
ازاى يبقى فيه بيع للبشر كدا !
راح محمد على امر بنقل السوق
لجنب مسجد قايتباى باعتبارها حتة متطرفة
الراجل ذهل اكتر !
واللى هوه انا بقولك عشان تلغيه خالص مش تنقله !
مكنش يعرف ان محمد على بيدعى التمدن بس
انما هوه بعت ابنه يروح يخطف عبيد من السوادن
ويجيبهم عشان يكونوا قوام جيشه
وماتوا يا كبدى ف السكة من الامراض
على حد تعبير الباشا وقتها وهوه زعلان ع لى فلوسه
"ماتوا كالخراف"
مكنش يعرف ان محمد على بيدعى التمدن بس
انما هوه بعت ابنه يروح يخطف عبيد من السوادن
ويجيبهم عشان يكونوا قوام جيشه
وماتوا يا كبدى ف السكة من الامراض
على حد تعبير الباشا وقتها وهوه زعلان ع لى فلوسه
"ماتوا كالخراف"
والحقيقة شهروزة لما كان بيمر عليها
موضوع بيع وشراء الجوارى دا
كانت بتذهل من اسامى الناس اللى انخرطت ف هذا الفعل
وكان اولى بهم الترفع
زى علماء الازهر مثلا ومنهم حسن الجبرتى
أبو عبدالرحمن الجبرتى المؤرخ الشهير
موضوع بيع وشراء الجوارى دا
كانت بتذهل من اسامى الناس اللى انخرطت ف هذا الفعل
وكان اولى بهم الترفع
زى علماء الازهر مثلا ومنهم حسن الجبرتى
أبو عبدالرحمن الجبرتى المؤرخ الشهير
وزوجته الظاهر مقدرتش تنجب له اولاد
وبيقولوا ماتله عيال كتير قوى قوى
لحد ما جاله عبدالرحمن ف الاخر
القصد الست مراته كانت بتشتريله جوارى كل شوية
وتقدمهوله بنفسها .. حبا وكرامة
زى ما بيقول الجبرتى الابن
وبيقولوا ماتله عيال كتير قوى قوى
لحد ما جاله عبدالرحمن ف الاخر
القصد الست مراته كانت بتشتريله جوارى كل شوية
وتقدمهوله بنفسها .. حبا وكرامة
زى ما بيقول الجبرتى الابن
الموضوع دا انسحب على علماء من الازهر كثيرون
مش بس علماء .. الكبرات .. التجار .. الامراء
وكل ما يملك أموال تسمحله باقتناء الجوارى َكان بيعملها
حد من اخر توتير يقولى طب ما دا سلو بلدهم
اشمعنى الحزق ع الأزهر وعلمائه يا ست ؟!!
مش بس علماء .. الكبرات .. التجار .. الامراء
وكل ما يملك أموال تسمحله باقتناء الجوارى َكان بيعملها
حد من اخر توتير يقولى طب ما دا سلو بلدهم
اشمعنى الحزق ع الأزهر وعلمائه يا ست ؟!!
أقولكم اللى بقوله كل مرة اذا لم يغير العلم
والمعرفة فى العقول والنفوس يبقى ايه فايدتها !
يبقى الشخص كالحمار يحمل اسفارا بقى
ولا ينظر فيما درسه وتعلمه !
لو اتبعت اهوائك وشهواتك وبدل ما تشترى جارية
وتعتقها وتزوجها لشخص يصونها
او تتركها ترجع لأهلها يا اخى
ألم يكن أولى !
والمعرفة فى العقول والنفوس يبقى ايه فايدتها !
يبقى الشخص كالحمار يحمل اسفارا بقى
ولا ينظر فيما درسه وتعلمه !
لو اتبعت اهوائك وشهواتك وبدل ما تشترى جارية
وتعتقها وتزوجها لشخص يصونها
او تتركها ترجع لأهلها يا اخى
ألم يكن أولى !
والرسول عليه الصلاة والسلام كان يعتق الرقاب
ويحض من حوله على ذلك وفعلها الكثيرون يعنى
اشمعنى لا تقتدى به وبهم
طالما ربنا موسع عليك كدا ؟
والمحزن والسؤال حقا .. لما لم تنزل آية فى تحريم الرق
كما حرمت الخمر والزنا والقتل
وغيرها من تصرفات .. ؟
دا السؤال اللى بلا إجابة للأسف
ويحض من حوله على ذلك وفعلها الكثيرون يعنى
اشمعنى لا تقتدى به وبهم
طالما ربنا موسع عليك كدا ؟
والمحزن والسؤال حقا .. لما لم تنزل آية فى تحريم الرق
كما حرمت الخمر والزنا والقتل
وغيرها من تصرفات .. ؟
دا السؤال اللى بلا إجابة للأسف
والحقيقة ان ظاهرة الجوارى استدعت تبعات اخرى
مكنش المجتمع قدها فعليا
يعنى ظهرت مصطلحات
زى (مستولدة) و(ام ولد) وبقالهم حقوق
بصفتهم امهات لأبناء بسلامته الشارى
متجوزهاش .. لكن لها حقوق دينيا
بتلزمه ف الميراث وغيره
مكنش المجتمع قدها فعليا
يعنى ظهرت مصطلحات
زى (مستولدة) و(ام ولد) وبقالهم حقوق
بصفتهم امهات لأبناء بسلامته الشارى
متجوزهاش .. لكن لها حقوق دينيا
بتلزمه ف الميراث وغيره
الوضع دا خلى بعض الجوارى يحاولوا يعوضوا البؤس
اللى هما فيه ويستغلوا الظروف لأقصى درجة لصالحهن
منهن اللى كانت بتنتقم
ومنهن اللى تكيفت مع الوضع وتماهت معاه
وعاشت بمتلازمة استكهولم
عشان تعرف تكمل حياتها والا تتجنن
بعض الجوارى اصبحن امهات لخلفاء زى ما قولنا
اللى هما فيه ويستغلوا الظروف لأقصى درجة لصالحهن
منهن اللى كانت بتنتقم
ومنهن اللى تكيفت مع الوضع وتماهت معاه
وعاشت بمتلازمة استكهولم
عشان تعرف تكمل حياتها والا تتجنن
بعض الجوارى اصبحن امهات لخلفاء زى ما قولنا
الموضوع زاد ف العصر العباسى
وهتلاقى امهات خلفاء زى هارون الرشيد والهادى اخوه
وابو جعفر المنصور والمأمون والمعتصم والواثق
كلهم امهاتن كن جوارى
ولو بصيت على كم الخلفاء اللى ماتوا
(غير مقتولين )
وقتها هتلاقيه قليل جدا لأن بقى فيه منافسات وغيرة
وتشبث بسلطة لو زالت .. هيتبهدلوا
وهتلاقى امهات خلفاء زى هارون الرشيد والهادى اخوه
وابو جعفر المنصور والمأمون والمعتصم والواثق
كلهم امهاتن كن جوارى
ولو بصيت على كم الخلفاء اللى ماتوا
(غير مقتولين )
وقتها هتلاقيه قليل جدا لأن بقى فيه منافسات وغيرة
وتشبث بسلطة لو زالت .. هيتبهدلوا
فى مصر نفس القصة .. دخول الجوارى عمل مشاكل
.. ومنافسات وقتل واغتيالات
وبمجىء شجر الدر للحكم قرر المماليك
اللى كانوا عبيدا اطفالا مخطوفين مأسورين
ثم تم عتقهم وتجنيدهم أن يكونوا هم الحكام
وورونا الويل كله
ومن كتر سعدهم محدش فكر فيهم يرجع بلده ابدا !
.. ومنافسات وقتل واغتيالات
وبمجىء شجر الدر للحكم قرر المماليك
اللى كانوا عبيدا اطفالا مخطوفين مأسورين
ثم تم عتقهم وتجنيدهم أن يكونوا هم الحكام
وورونا الويل كله
ومن كتر سعدهم محدش فكر فيهم يرجع بلده ابدا !
ولا يخفى على احد ان محمد على كان له مستولدات كثر
انجب منهن بجانب زوجته بتاع 30 ولد وبنت !
اسماعيل راخر .. اتشاقى مع جارية
فولدت له توفيق اكبر ابنائه
فالخليفة العثمانى قاله اتجوزها
ميصحش دى ام ولى العهد !
وبسبب خناقات الضراير حّلف اولاده الا يتزوجوا
سوى واحدة وبلاش جو الجوارى دا خاااالص
بعد معاناته وتقليدا للغرب المتمدن
انجب منهن بجانب زوجته بتاع 30 ولد وبنت !
اسماعيل راخر .. اتشاقى مع جارية
فولدت له توفيق اكبر ابنائه
فالخليفة العثمانى قاله اتجوزها
ميصحش دى ام ولى العهد !
وبسبب خناقات الضراير حّلف اولاده الا يتزوجوا
سوى واحدة وبلاش جو الجوارى دا خاااالص
بعد معاناته وتقليدا للغرب المتمدن
وحد يقولى يا شهرو
العيب ف التطبيق وليس النظرية
يعنى الاسلام ضد العبودية ومع المساواة بين البشر
وكله اخلاقيات
مش مشكلتنا انه فيه ناس مبتطبقوش صح !
العيب ف التطبيق وليس النظرية
يعنى الاسلام ضد العبودية ومع المساواة بين البشر
وكله اخلاقيات
مش مشكلتنا انه فيه ناس مبتطبقوش صح !
طيب هوه انتا لما تتعامل مع الظاهرة دى
وتقرها وتطلعلها قوانين وقواعد
وتعملها أسواق ونخاسين ووسطاء
ويبقى فيه شغلانة مخصوص اسمها واحد
ينزل ينقى جوارى وعبيد للسلطان الفلانى او الامير العلانى
أو ان علماء او وجهاء ينزلوا ينقوا بنفسهم بنى آدم ا
و بنى آدمة يبقى دا اسمه ايه غير تقنين وشرعنة ؟
لأ .. ولما يحصلك مشكلة بسبب عبد هارب
او حد اخده منك وتروح للقاضى
ويحكملك زى ما يكون بيحكم ف حتة ارض
ولا شنطة او موبايل مثلا انسرق منك ... !
يبقى دا معناه ايه غير تقنين الظاهرة
والرضاء عنها والتعامى عن الدين
والانجراف وراء الشهوات والطمع
وتقرها وتطلعلها قوانين وقواعد
وتعملها أسواق ونخاسين ووسطاء
ويبقى فيه شغلانة مخصوص اسمها واحد
ينزل ينقى جوارى وعبيد للسلطان الفلانى او الامير العلانى
أو ان علماء او وجهاء ينزلوا ينقوا بنفسهم بنى آدم ا
و بنى آدمة يبقى دا اسمه ايه غير تقنين وشرعنة ؟
لأ .. ولما يحصلك مشكلة بسبب عبد هارب
او حد اخده منك وتروح للقاضى
ويحكملك زى ما يكون بيحكم ف حتة ارض
ولا شنطة او موبايل مثلا انسرق منك ... !
يبقى دا معناه ايه غير تقنين الظاهرة
والرضاء عنها والتعامى عن الدين
والانجراف وراء الشهوات والطمع
والحقيقة انه اللى كان بيتقال زمان
ف تبرير الشنيعة دى
انه احنا بننقذهم من مصير اوسخ
الكلام دا بسمعه بس ف موضوع تانى مشابه
لما حد يتكلم عن عمالة الاطفال
خصوصا البنات لما يروحوا يخدموا ف البيوت
والست من دول تقولك دى هتعيش عندى احسن
ما هتعيش ف بيت ابوها ... !
ف تبرير الشنيعة دى
انه احنا بننقذهم من مصير اوسخ
الكلام دا بسمعه بس ف موضوع تانى مشابه
لما حد يتكلم عن عمالة الاطفال
خصوصا البنات لما يروحوا يخدموا ف البيوت
والست من دول تقولك دى هتعيش عندى احسن
ما هتعيش ف بيت ابوها ... !
أبوها معهوش فلوس ياكلها ويكسيها
زى ما انا هعمل فهيا عندى احسن !
لأ يا روح طنط مش احسن
وحضن أهلها ولو فقرا أكرملها
ع الأقل هتعيش وتنام وتلعب وتنبسط زى اى طفل
ولا تتعرض لانتهاكات ممكن تطالها ف أى بيت
ومش هتشتغل وتسمح وتكنس
وتخدمك انتى واهلك ... !
زى ما انا هعمل فهيا عندى احسن !
لأ يا روح طنط مش احسن
وحضن أهلها ولو فقرا أكرملها
ع الأقل هتعيش وتنام وتلعب وتنبسط زى اى طفل
ولا تتعرض لانتهاكات ممكن تطالها ف أى بيت
ومش هتشتغل وتسمح وتكنس
وتخدمك انتى واهلك ... !
لكن كل ما فيها انك خايفة تجيبى واحدة كبيرة
تكون مصدر خطر على جوزك او اولادك
فبتستغلى طفلة صغيرة وتبررى لنفسك اللى هتعمليه فيها
من انتهاك لبرائتها وحقها ف الحياة كطفلة
العبودية ف العصر الحالى ما زالت موجودة برضو
لكن الشكل اختلف وله مبرراتية للاسف
ونفس الكلام الزبالة اياه
احنا بننقذهم
تكون مصدر خطر على جوزك او اولادك
فبتستغلى طفلة صغيرة وتبررى لنفسك اللى هتعمليه فيها
من انتهاك لبرائتها وحقها ف الحياة كطفلة
العبودية ف العصر الحالى ما زالت موجودة برضو
لكن الشكل اختلف وله مبرراتية للاسف
ونفس الكلام الزبالة اياه
احنا بننقذهم
وعود على بدء
البنى آدم يعمل ستيوشن خراء
ثم يبتدى يهرتل
ف كلام من نوعية تصحيحه واحدة واحدة
طب ما تمنعه من الاول !
وهذا ما انتهت إليه أى حضارة
ترفض أن يستعبد الأنسان أخيه الأنسان
باسم القوة او الدين او أى مسمى
البنى آدم يعمل ستيوشن خراء
ثم يبتدى يهرتل
ف كلام من نوعية تصحيحه واحدة واحدة
طب ما تمنعه من الاول !
وهذا ما انتهت إليه أى حضارة
ترفض أن يستعبد الأنسان أخيه الأنسان
باسم القوة او الدين او أى مسمى
يعنى كلهم قالعين كدا
ومحدش كان بيتغطى
..
ومحدش كان بيتغطى
..
لأ فيه لوحة لقيتها لعبيد مخطوفين من السوادن
كانوا متغطيين والحمدلله
لكن لحين ما يتعرضوا ف السوق
ويطلعوا على المسرح ويقلعوا
ويتم تفليتهم زى الحيوانات
اومال انتوا فاكرين ايه !
كانوا متغطيين والحمدلله
لكن لحين ما يتعرضوا ف السوق
ويطلعوا على المسرح ويقلعوا
ويتم تفليتهم زى الحيوانات
اومال انتوا فاكرين ايه !
وبالنسبة للناس أصحاب القلوب الرهيفة
والضعيفة اللى ممتعضة من لوحات النساء العاريات
والضعيفة اللى ممتعضة من لوحات النساء العاريات
شوف انتا او انتى ممتعضة ازاى
ومتضررة من المنظر
تخيلى بقى لو انك فى مكانهم
تم اختطافك من وسط أهلك
ثم جرك كالدبيحة
وخلع ملابسك أى وقت
وهتك جسدك وكرامتك بكل صورة ممكنة
ومجهول ينتظرك وكل ما يلى من رعب قادم
كيف يقدم الواحد على فعل كهذا وضميره مستقر
وهو يحرم انسان من أبسط حقوقه .. الحرية
التى قد يملكها الحيوانات وسائر الكائنات وهوه لأ
بإسم العبودية
الحرية حق أصيل للنفس
لعن الله من فعل غير هذا ... ف أى زمان ومكان
ومتضررة من المنظر
تخيلى بقى لو انك فى مكانهم
تم اختطافك من وسط أهلك
ثم جرك كالدبيحة
وخلع ملابسك أى وقت
وهتك جسدك وكرامتك بكل صورة ممكنة
ومجهول ينتظرك وكل ما يلى من رعب قادم
كيف يقدم الواحد على فعل كهذا وضميره مستقر
وهو يحرم انسان من أبسط حقوقه .. الحرية
التى قد يملكها الحيوانات وسائر الكائنات وهوه لأ
بإسم العبودية
الحرية حق أصيل للنفس
لعن الله من فعل غير هذا ... ف أى زمان ومكان
أغلب اللوحات دى من 200 أو 250 سنة بالكتير
وفيه منها كتيييير قابلتنى طول السنين اللى فاتت
لدرجة خلتنى اعملهم فولدر مخصوص اجمعهم فيه
عشان يبدو ازاى الموضوع دا كان عادى جدا
والناس متكيفة معاه ولا كأن فيه حاجة
وفيه منها كتيييير قابلتنى طول السنين اللى فاتت
لدرجة خلتنى اعملهم فولدر مخصوص اجمعهم فيه
عشان يبدو ازاى الموضوع دا كان عادى جدا
والناس متكيفة معاه ولا كأن فيه حاجة
واخيرا يا جماعة
انا لا اتطاول على الله والدين
دا تاريخ وبينحكى
وموثق بلوحات وبحوادث ووقائع مذكورة ف الكتب
وكونى بسأل لما لم تنزل آية تحريم للرق ف القرآن
.. مكفرناش يعنى
وخلوا عندكم سماحة نِفس واتساع أفق شوية
الله يكرمكم
انا لا اتطاول على الله والدين
دا تاريخ وبينحكى
وموثق بلوحات وبحوادث ووقائع مذكورة ف الكتب
وكونى بسأل لما لم تنزل آية تحريم للرق ف القرآن
.. مكفرناش يعنى
وخلوا عندكم سماحة نِفس واتساع أفق شوية
الله يكرمكم
وهيفضل السؤال
هل كون الآخر ليس من دينى
فدا يدينى الحق ف التعامل معاه كأنه درجة ادنى
يعنى أسرته فبقى من حقى ابيعه واشتريه
وانتهكه وأشغله بالسخرة بلقمته وبس
وممكن اجبره على الاسلام
وامنعه من ممارسة حياته والزواج الخ
وامنع عنه حريته الا لو كيفى جالى ؟!
هل كون الآخر ليس من دينى
فدا يدينى الحق ف التعامل معاه كأنه درجة ادنى
يعنى أسرته فبقى من حقى ابيعه واشتريه
وانتهكه وأشغله بالسخرة بلقمته وبس
وممكن اجبره على الاسلام
وامنعه من ممارسة حياته والزواج الخ
وامنع عنه حريته الا لو كيفى جالى ؟!
اخيرا ..
صورة للموكوس بونابرت مارا بسوق الجلابة
صورة للموكوس بونابرت مارا بسوق الجلابة
وخلاص خلصنا
تصبحوا على الف خير
-----------------------------
تصبحوا على الف خير
-----------------------------
هو سؤال لزوم تكمله الموضوع وياريت يكون فى اجابه من حضرتك وكذلك من المتابعين:
ردحذفطبعا بعيد عن من يتم خطفهم أو اصطناع حرب للحصول عليهم الكلام عن من يتم أسره فى حرب تقليديه ما هى الاختيارات فى التعامل معهم فى حاله عدم وجود من يفتديهم من اهلهم ؟
وشكرا