المصدر الأساسى
(تيجان تهاوت : محمد عبدالغنى حسن )



2)
اتعاظ الحنفا بأحبار الائمة الفاطميين الخلفا : المقريزى
3)
تاريخ الاسلام : الذهبى
4)
وفيات الأعيان : ابن خلكان
النجوم الزاهرة لابن تغرى بردى
والمشهد الآن
بعد أن أكل عصفور النار مدينة الفسطاط
اللى حرقها شاور الوزير الفاطمى وصارت خرابا
وانقتل شاور وأصبح أسد الدين شيركوه الوزير الجديد
يصحو الخليفة العاضد من نومه مفزوعا
بعد ما شاف كابوس
بعد أن أكل عصفور النار مدينة الفسطاط
اللى حرقها شاور الوزير الفاطمى وصارت خرابا
وانقتل شاور وأصبح أسد الدين شيركوه الوزير الجديد
يصحو الخليفة العاضد من نومه مفزوعا
بعد ما شاف كابوس
واللى يرجع لسيرة حياة العاضد
اخر خلفاء الفاطميين
هيتخرط على قلبه بصل
الواد أصلااا متهناش بالعرش
اخذه بالوراثة ف سن الحداشر
ويا دوب دخل على فترة المراهقة
واول ما بتدى يعى شوية وقالك مال ونفوذ وجوارى
وهنشهيص بقى ... طلع نقبه على ألف شونة
عشان فجأة هيطلعله مطاليع من كل ناحية
اخر خلفاء الفاطميين
هيتخرط على قلبه بصل
الواد أصلااا متهناش بالعرش
اخذه بالوراثة ف سن الحداشر
ويا دوب دخل على فترة المراهقة
واول ما بتدى يعى شوية وقالك مال ونفوذ وجوارى
وهنشهيص بقى ... طلع نقبه على ألف شونة
عشان فجأة هيطلعله مطاليع من كل ناحية
ومصر ف عهده هتكون مطمع للكثيرين من برا البلد
ومن جواها ... ويكفى انه جاء على تتمة العصر
اللى بيسموه .. عصر الوزراء العظام
وشهرو تسميه عصر الوزراء اللئام
الفترة دى اللى كان الوزير فيها اقوى من الخليفة
وبيلعب بمقادير البلد لعب
ومن جواها ... ويكفى انه جاء على تتمة العصر
اللى بيسموه .. عصر الوزراء العظام
وشهرو تسميه عصر الوزراء اللئام
الفترة دى اللى كان الوزير فيها اقوى من الخليفة
وبيلعب بمقادير البلد لعب
والعاضد طمع ف ملكه الصليبين ونور الدين زنكى
و وزارء الخليفة الفاطمى على التوالى
رزيك بن طلائع
وشاور
وضرغام
ثم شاور تانى
ثم أسد الدين شيركوه
واخيرا ابن اخوه .. صلاح الدين الأيوبى
وهوه .. الخليفة الفاطمى يعنى ف وسط كل هولاء
كان الحلقة الأضعف ولم يصمد للنهاية
و وزارء الخليفة الفاطمى على التوالى
رزيك بن طلائع
وشاور
وضرغام
ثم شاور تانى
ثم أسد الدين شيركوه
واخيرا ابن اخوه .. صلاح الدين الأيوبى
وهوه .. الخليفة الفاطمى يعنى ف وسط كل هولاء
كان الحلقة الأضعف ولم يصمد للنهاية
وكان فاكر انه حريق الفسطاط
ومن ثم قتل شاور (الشوكة ف جنبه وحلقه وقلبه ) بعدها
هوه آخر الأحزان لكنه كان متفائلا يا نضرى
وبيقولوا انه :
" وأخبرني أحد علماء المصريين أيضا
أن العاضد رأى في آخر دولته في منامه
كأنه بمدينة مصر وقد خرجت إليه عقرب من مسجد معروف
بها فلدغته "

ومن ثم قتل شاور (الشوكة ف جنبه وحلقه وقلبه ) بعدها
هوه آخر الأحزان لكنه كان متفائلا يا نضرى
وبيقولوا انه :
" وأخبرني أحد علماء المصريين أيضا
أن العاضد رأى في آخر دولته في منامه
كأنه بمدينة مصر وقد خرجت إليه عقرب من مسجد معروف
بها فلدغته "

" فلما استيقظ ارتاع لذلك وطلب بعض معبري الرؤيا
وقص عليه المنام فقال ينالك مكروه من شخص
هو مقيم في هذا المسجد فطلب والي مصر
وأمره يكشف عمن هو مقيم في المسجد المذكور
وكان العاضد يعرفه "
المسجد هنا ليس مسجد عمرو بن العاص أكيد
لانه أشهر وأقدم جوامع مصر حينها
وبالتالى مش هوه والا كان انكتب اسمه
وقص عليه المنام فقال ينالك مكروه من شخص
هو مقيم في هذا المسجد فطلب والي مصر
وأمره يكشف عمن هو مقيم في المسجد المذكور
وكان العاضد يعرفه "
المسجد هنا ليس مسجد عمرو بن العاص أكيد
لانه أشهر وأقدم جوامع مصر حينها
وبالتالى مش هوه والا كان انكتب اسمه
بالتدوير على اسم الشخص المذكور ف الحلم
هنعرف اسم الجامع بالتبعية
والشخص هو محمد بن موفّق بن سعيد بن عليّ
بن الحسن بن عبد الله
الشيخ الزاهد،
نجم الدين، أبو البركات، ابن أبي المطهّر
الخبوشانيّ، التبريزيّ، الصوفيّ، الشافعيّ
الشهير بـ .. نجم الدين الخبوشانى
هنعرف اسم الجامع بالتبعية
والشخص هو محمد بن موفّق بن سعيد بن عليّ
بن الحسن بن عبد الله
الشيخ الزاهد،
نجم الدين، أبو البركات، ابن أبي المطهّر
الخبوشانيّ، التبريزيّ، الصوفيّ، الشافعيّ
الشهير بـ .. نجم الدين الخبوشانى
والخبوشانى اللى على وزن الحاج الحمصانى كدا
دا حكايته حكاية
دا حكايته حكاية
الخبوشانى من خبوشان التابعة لـ نيسابور .. إيران
وكان من الصوفية المتشددين زى ما هنشوف بعدين
وكان خُلقه ضيق زى أغلب أهل ايران يعنى
اللى متعرفش مين مزعلهم
فجأة طلعت ف دماغه انه ييجى مصر عشان :
" وَكَانَ يَقُوْلُ: أَصعدُ إِلَى مِصْرَ، وَأُزِيل ملك بنِي عُبيد اليَهودِيّ "
وكان من الصوفية المتشددين زى ما هنشوف بعدين
وكان خُلقه ضيق زى أغلب أهل ايران يعنى
اللى متعرفش مين مزعلهم
فجأة طلعت ف دماغه انه ييجى مصر عشان :
" وَكَانَ يَقُوْلُ: أَصعدُ إِلَى مِصْرَ، وَأُزِيل ملك بنِي عُبيد اليَهودِيّ "
فى مصادر بيقول
" أزيل ملك بنى عبيد الكذابين "
وفى مصادر أخرى " بنى عبيد اليهودى " الملخص
انه كان معتبر الحكم الشيعى بتاع الفاطميين دا حرام
وبدعة وضلالة وكفر
خصوصا مع بعض الاعتقادات السائدة بألوهية الخليفة
واللى شعشعت قوى ف عصر الحاكم بأمر الله
القصد
الخبوشانى جالكم وخبوا عيالكم
" أزيل ملك بنى عبيد الكذابين "
وفى مصادر أخرى " بنى عبيد اليهودى " الملخص
انه كان معتبر الحكم الشيعى بتاع الفاطميين دا حرام
وبدعة وضلالة وكفر
خصوصا مع بعض الاعتقادات السائدة بألوهية الخليفة
واللى شعشعت قوى ف عصر الحاكم بأمر الله
القصد
الخبوشانى جالكم وخبوا عيالكم
الاول عدى ع الشام شوية ثم حضر إلى مصر وبيقولوا :
" أقام بالمسجد المعروف بالقاهرة على باب الجوانية مدة "
الجوانية دى احدى حارات القاهرة الفاطمية
واللى كانت وقتها (القاهرة)سكن الامراء والكبرات والجند
وبعد حريق الفسطاط فتحت للمصريين يسكنوها بعد تشريدهم
" أقام بالمسجد المعروف بالقاهرة على باب الجوانية مدة "
الجوانية دى احدى حارات القاهرة الفاطمية
واللى كانت وقتها (القاهرة)سكن الامراء والكبرات والجند
وبعد حريق الفسطاط فتحت للمصريين يسكنوها بعد تشريدهم
وبينما كان العقرب يزحف
ليسكن على بعد خطوات من القصر الذى يسكنه الخليفة
كان يزحف له فى احلامه وفى الواقع
لكن بهدوء
محدش كان لسه يسمع عن الخبوشانى دا
ولا عارف اللى ف ضميره
والراجل جه وقعد ف المسجد يتعبد وفقط
لحد ما لقى جند الوالى فوق نافوخه
ليسكن على بعد خطوات من القصر الذى يسكنه الخليفة
كان يزحف له فى احلامه وفى الواقع
لكن بهدوء
محدش كان لسه يسمع عن الخبوشانى دا
ولا عارف اللى ف ضميره
والراجل جه وقعد ف المسجد يتعبد وفقط
لحد ما لقى جند الوالى فوق نافوخه
"فطلب والي مصر وقال له
اكشف عمن هو مقيم بالمسجد الفلاني -وكان العاضد
قد رأى ذلك المسجد - فإذا رأيت أحدًا أحضره إلي،
فمضى الوالي إلى المسجد فوجد به رجلا صوفيًا فأخذه
ودخل به إلى العاضد"
وتعالى يا بنى
"فلما رآه سأله من أين هو ومتى قدم البلاد
وفي أي شيء قدم وهو يجاوبه عن كل سؤال"
اكشف عمن هو مقيم بالمسجد الفلاني -وكان العاضد
قد رأى ذلك المسجد - فإذا رأيت أحدًا أحضره إلي،
فمضى الوالي إلى المسجد فوجد به رجلا صوفيًا فأخذه
ودخل به إلى العاضد"
وتعالى يا بنى
"فلما رآه سأله من أين هو ومتى قدم البلاد
وفي أي شيء قدم وهو يجاوبه عن كل سؤال"
والاتنين صاعوا على بعض
دا بيسأل عشان يوقعه ف الكلام بصنعة لطافة !
والتانى بيجاوب باستهبال ولا كأن فيه أى حاجة !
وانتهت المقابلة بـ
" فلما ظهر منه ضعف الحال والصدق والعجز
عن إيصال المكروه إليه أعطاه شيئًا
وقال له: يا شيخ ادع لنا وخلى سبيله
وخرج من عنده وعاد إلى المسجد"
دا بيسأل عشان يوقعه ف الكلام بصنعة لطافة !
والتانى بيجاوب باستهبال ولا كأن فيه أى حاجة !
وانتهت المقابلة بـ
" فلما ظهر منه ضعف الحال والصدق والعجز
عن إيصال المكروه إليه أعطاه شيئًا
وقال له: يا شيخ ادع لنا وخلى سبيله
وخرج من عنده وعاد إلى المسجد"
وشوية وشيركوه مات وملك الأيوبى زمام الامور
"وقام في وزارة العاضد السلطان صلاح الدين
يوسف بن أيّوب وشرع في إزالة الدولة "
وحجر على العاضد وحطه تحت الاقامة الجبرية ف قصره
ومنع عنه الداخل والخارج الا اهله
والشاب اتحسر على نفسه وعلى مآله
فمرض مرض شديد
"وقام في وزارة العاضد السلطان صلاح الدين
يوسف بن أيّوب وشرع في إزالة الدولة "
وحجر على العاضد وحطه تحت الاقامة الجبرية ف قصره
ومنع عنه الداخل والخارج الا اهله
والشاب اتحسر على نفسه وعلى مآله
فمرض مرض شديد
وخلاص العيا دا عيا موت
صلاح الدين هيقرر ياخد لنفسه السلطة بشكل رسمى
ويدعو للخليفة العباسى على المنابر
وينزع اسم الخليفة العاضد من الخطبة
ويسال الفقهاء والمشايخ فيحجموا عن افتائه بذلك
الا مين ؟؟؟؟
ايوه
العقرب !
صلاح الدين هيقرر ياخد لنفسه السلطة بشكل رسمى
ويدعو للخليفة العباسى على المنابر
وينزع اسم الخليفة العاضد من الخطبة
ويسال الفقهاء والمشايخ فيحجموا عن افتائه بذلك
الا مين ؟؟؟؟
ايوه
العقرب !
"استفتى فقهاء مصر فكان أشدّهم مبالغة في الفتيا
وعدّد مساويء القوم، وسلب عنهم الإيمان،
وأطال القول في الحطّ عليهم. وعندما عزم صلاح الدين
على قطع اسم العاضد من الخطبة
لم يتجاسر أحد أن يأمر الخطيب بذلك، إلّا الخبوشانيّ
وعدّد مساويء القوم، وسلب عنهم الإيمان،
وأطال القول في الحطّ عليهم. وعندما عزم صلاح الدين
على قطع اسم العاضد من الخطبة
لم يتجاسر أحد أن يأمر الخطيب بذلك، إلّا الخبوشانيّ
" فإنّه قام يوم جمعة، وفي يده جريدة وأمر الخطيب
بقطع اسم العاضد، وانقطع اسمه من يومئذ،
وصدقت رؤيا العاضد"
بقطع اسم العاضد، وانقطع اسمه من يومئذ،
وصدقت رؤيا العاضد"
اللى مات بحسرته
وفيه أقاويل انه بلع سم وموّت نفسه
اى كانت الوسيلة
العقرب نجح ف مسعاه بالاخير
وفيه أقاويل انه بلع سم وموّت نفسه
اى كانت الوسيلة
العقرب نجح ف مسعاه بالاخير
الشيخ الخبوشانى بقى بعد الحكاية دى بقى فرخة بكشك
عند صلاح الدين وكان بيكرمه جدا
ولما راح يسكن جنب تربة الامام الشافعى
بنى له صلاح الدين المدرسة الصلاحية
عشان يدرس فيها وكدا والراجل كان خُلقى زى ما قولنا
فطاح ف معارضيه وعمل قلق للمختلفين عنه وشغلانة
عند صلاح الدين وكان بيكرمه جدا
ولما راح يسكن جنب تربة الامام الشافعى
بنى له صلاح الدين المدرسة الصلاحية
عشان يدرس فيها وكدا والراجل كان خُلقى زى ما قولنا
فطاح ف معارضيه وعمل قلق للمختلفين عنه وشغلانة
وبما له من سلطان على السلطان .. الناس كانت بتلوذ بيه
ف الظلم ويحكى انه مرة راح لصلاح الدين
قبيل خروجه لمعركة وطلب منه يرفع ضريبة ما استحدثت
من على كاهل الناس فالأيوبى تململ ورفض
ف الظلم ويحكى انه مرة راح لصلاح الدين
قبيل خروجه لمعركة وطلب منه يرفع ضريبة ما استحدثت
من على كاهل الناس فالأيوبى تململ ورفض
"فقال له: قم، لا نصرك الله ! وكن بغضا ! ،
فوقعت قلنسوة السلطان عن رأسه، فرجع السلطان،
ثمّ توجّه إلى الحرب فانكسر. وعاد إلى الشيخ
وظنّ أنّ ذلك بدعوته وأذعن لكلامه"
يعنى صلاح الدين كان يعتقد فيه
وفى دعائه انه مستجاب وكدا
وهنسمع قصص عن ورعه وتقواه وزهذه كتير
..
فوقعت قلنسوة السلطان عن رأسه، فرجع السلطان،
ثمّ توجّه إلى الحرب فانكسر. وعاد إلى الشيخ
وظنّ أنّ ذلك بدعوته وأذعن لكلامه"
يعنى صلاح الدين كان يعتقد فيه
وفى دعائه انه مستجاب وكدا
وهنسمع قصص عن ورعه وتقواه وزهذه كتير
..
زى انه جاله مرسال ف اواخر عهد العاضد
يديله فلوس فراح راميه من على السلم
ونثر فوقه كيس الفلوس
وانه تقريبا ضرب ابن اخو صلاح الدين
عشان كان له تجارة ما ف بيع الجعة
وقصص عن مساعدة الفقراء ورعاية المظلومين .. الخ
يديله فلوس فراح راميه من على السلم
ونثر فوقه كيس الفلوس
وانه تقريبا ضرب ابن اخو صلاح الدين
عشان كان له تجارة ما ف بيع الجعة
وقصص عن مساعدة الفقراء ورعاية المظلومين .. الخ
لكن فيه جملتين ف ترجمته محدش ف الكتب والمقالات
بيحب يجيب سيرتهم
عشان ميشوهش منظر الشيخ الورع وهما نصا :
"وكان أصحابه يأكلون بسببه الدنيا ، ولا يسمع فيهم
، وهم عنده معصومون وكان متى رأى ذميا راكبا قصد قتله
، فظفر بواحد طبيب يعرف بابن شوعة ،
فأندر عينه بعصاه ، فذهبت هدرا "
بيحب يجيب سيرتهم
عشان ميشوهش منظر الشيخ الورع وهما نصا :
"وكان أصحابه يأكلون بسببه الدنيا ، ولا يسمع فيهم
، وهم عنده معصومون وكان متى رأى ذميا راكبا قصد قتله
، فظفر بواحد طبيب يعرف بابن شوعة ،
فأندر عينه بعصاه ، فذهبت هدرا "
يعنى .. لكل شخص نقطة ضعف
وهوه نقطة ضعفه كانت حبه لأصحابه والمقربين له
ولا يطيق ان يصدق فيهم انهم علموا كذا أو كيت
اما الحكاية التانية دى
فلنا هنا وقفة
وهوه نقطة ضعفه كانت حبه لأصحابه والمقربين له
ولا يطيق ان يصدق فيهم انهم علموا كذا أو كيت
اما الحكاية التانية دى
فلنا هنا وقفة
الموفق بن شوعة الملقب بالقيشارة دا كان كحال
حكيم عيون يعنى
ومش طبيب عادى كان من أعيان عصره
وله مكانته ووضعه وعلمه الخ
لكن غلطته بقى انه كان يهودى ومن اهل الذمة
ليه يا شهرو ؟
حكيم عيون يعنى
ومش طبيب عادى كان من أعيان عصره
وله مكانته ووضعه وعلمه الخ
لكن غلطته بقى انه كان يهودى ومن اهل الذمة
ليه يا شهرو ؟
" وكان الشيخ نجم الدين الخبوشانى له صورة عظيمة
بالقاهرة إذ رأى ذميا راكبا قصد قتله ،
وكان الذمة يتحاشونه فرأى الموفق المذكور راكبا
فضربه بشىء أصاب عينه فقلعها وراحت هدرا "
القواعد وقتها كانت انه ممنوع أى قبطى او يهودى
يركب حمار .. الا لو كان من موظفى الدولة الكبار
بالقاهرة إذ رأى ذميا راكبا قصد قتله ،
وكان الذمة يتحاشونه فرأى الموفق المذكور راكبا
فضربه بشىء أصاب عينه فقلعها وراحت هدرا "
القواعد وقتها كانت انه ممنوع أى قبطى او يهودى
يركب حمار .. الا لو كان من موظفى الدولة الكبار
ليه ؟؟
النظام كان كدا .. لازم يكون فيه تمييز للمسلمين
عن القبطى واليهودى
الا لو كان من الساسة ورجال الحكم
وساعتها يسمح له
اما الحصنة فدى كانت مقصورة على الامراء
وبتوع الجيش وحتى المواطن العادى ميركبهاش
مسلم ولا مسيحى ولا يهودى ولا جن أحمر
...
النظام كان كدا .. لازم يكون فيه تمييز للمسلمين
عن القبطى واليهودى
الا لو كان من الساسة ورجال الحكم
وساعتها يسمح له
اما الحصنة فدى كانت مقصورة على الامراء
وبتوع الجيش وحتى المواطن العادى ميركبهاش
مسلم ولا مسيحى ولا يهودى ولا جن أحمر
...
نهايته
الخبوشانى كان عامل زى السلفيين
والجماعات الاسلامية اللى بتمسك جنازير دى
وتمشى تقطع ف خلق الله لمجرد انهم متصورين
ان لهم حصانة وعندهم توكيل رسمى من الله وكدا .
الخبوشانى كان عامل زى السلفيين
والجماعات الاسلامية اللى بتمسك جنازير دى
وتمشى تقطع ف خلق الله لمجرد انهم متصورين
ان لهم حصانة وعندهم توكيل رسمى من الله وكدا .
الخبوشانى قعد ف الامام الشافعى
وشهد نهاية الدولة الفاطمية وبداية الدولة الايوبية
لحد بتاع 20 سنة كمان
وكان آمر ناهى ف أشياء كثيرة
وف مرة طقت ف دماغه وقرر ينبش قبر احد المدفونين
بجانب الامام الشافعى عشان ينقله ف حتة تانية
ليه يا كابتن كدا ؟؟
وشهد نهاية الدولة الفاطمية وبداية الدولة الايوبية
لحد بتاع 20 سنة كمان
وكان آمر ناهى ف أشياء كثيرة
وف مرة طقت ف دماغه وقرر ينبش قبر احد المدفونين
بجانب الامام الشافعى عشان ينقله ف حتة تانية
ليه يا كابتن كدا ؟؟
المقريء أبي عبد الله بن الكيزاني الشافعي
كان احد المتصوفة الكبار وله طريقة
اسمها الطريقة الكيزانية
يقال انها من اوائل الطرق الصوفية ف مصر
والكيزانى كان محبوب وله شعبية
ومتفهموش ايه السبب كان بيقول عليه
(حشوى)
ومش فاهمة قوى ايه الحكاية دى
بس الظاهر حاجة وحشة من وجهة نظره
كان احد المتصوفة الكبار وله طريقة
اسمها الطريقة الكيزانية
يقال انها من اوائل الطرق الصوفية ف مصر
والكيزانى كان محبوب وله شعبية
ومتفهموش ايه السبب كان بيقول عليه
(حشوى)
ومش فاهمة قوى ايه الحكاية دى
بس الظاهر حاجة وحشة من وجهة نظره
فيه مقولات لان ابن الكيزانى كان حنبلى
" الأشاعرة أطلقوا على الحنابلة و أهل الحديث ،
اسم الحشوية ، بمعنى إنه لا فهم لهم و لا معرفة ،
و يحشون الكلام حشوا كالعوام "
بس وقرر الخبوشانى انه ينقل رفاته لحتة تانية
وبينقلوا عنه جملته الشهيرة
"لا يكون صديق وزنديق في موضع واحد"
" الأشاعرة أطلقوا على الحنابلة و أهل الحديث ،
اسم الحشوية ، بمعنى إنه لا فهم لهم و لا معرفة ،
و يحشون الكلام حشوا كالعوام "
بس وقرر الخبوشانى انه ينقل رفاته لحتة تانية
وبينقلوا عنه جملته الشهيرة
"لا يكون صديق وزنديق في موضع واحد"
" فثار عليه الحنابلة و أهل الحديث و تألبوا عليه
و جرت بينهما حملات حربية انتهت بانتصاره عليهم
و كان هذا الشيخ –أي الخبوشاني- رجلا طائشا
متهورا معروفا بكثرة الفتن منذ أن دخل مصر
إلى أن تُوفي بها سنة 587هـ ،
فقد حدثت بينه و بين الحنابلة فتن كثيرة "
و جرت بينهما حملات حربية انتهت بانتصاره عليهم
و كان هذا الشيخ –أي الخبوشاني- رجلا طائشا
متهورا معروفا بكثرة الفتن منذ أن دخل مصر
إلى أن تُوفي بها سنة 587هـ ،
فقد حدثت بينه و بين الحنابلة فتن كثيرة "
بس يا سيدى ثم
" توفي فِي القاهرة في شهر ذِي القعدة سنة 587 هـ
الموافق 1191 وَدفن فِي قبَّة تَحت رجْلي الشَّافِعِي
وَبَينهمَا شباك"
" توفي فِي القاهرة في شهر ذِي القعدة سنة 587 هـ
الموافق 1191 وَدفن فِي قبَّة تَحت رجْلي الشَّافِعِي
وَبَينهمَا شباك"
والحدوتة خلصت ... لكن يتبقى الملاحظات
اللى اولها ..
الله يخربيت أم كدا
الخبوشانى هذا كان متعصب قولا واحدا
والاخوة بتوع حاكميه بتبعات عصره ووفق تقاليده الخ
.. يتاخروا شوية معلش !
اللى اولها ..
الله يخربيت أم كدا
الخبوشانى هذا كان متعصب قولا واحدا
والاخوة بتوع حاكميه بتبعات عصره ووفق تقاليده الخ
.. يتاخروا شوية معلش !
الجملة دى أصلها بتعصبنى
خصوصا لما يجمعوها مع جملة التدقيق
والامانة التاريخية والقصص دى
يا جماعة
الحق بين والظلم بين والغلط واضح والصح واضح
واختيارك يحدد من انت
متكالب على السلطة او النفوذ أو الشهوة الجسدية
او كلهم حتى ... اعترف بدا
ومتلزقوش ف دين بقى
خصوصا لما يجمعوها مع جملة التدقيق
والامانة التاريخية والقصص دى
يا جماعة
الحق بين والظلم بين والغلط واضح والصح واضح
واختيارك يحدد من انت
متكالب على السلطة او النفوذ أو الشهوة الجسدية
او كلهم حتى ... اعترف بدا
ومتلزقوش ف دين بقى
وكونك مش عارف تتحكم ف شهواتك ورغباتك الدنيئة
ولسه بتحارب شياطينك .. ماشى
لكن متجيبهاش ف الدين
ولاتقول احنا بنتدرج ف التنفيذ وأصل العرف كان كدا
وأصل كل الدول على دى الحال ... الخ
قول أنا دموى انا متجبر أنا وسخ وبحاول انضف
أو منضفشى وانا حر
واللى عنده معزة يربطها !
ولسه بتحارب شياطينك .. ماشى
لكن متجيبهاش ف الدين
ولاتقول احنا بنتدرج ف التنفيذ وأصل العرف كان كدا
وأصل كل الدول على دى الحال ... الخ
قول أنا دموى انا متجبر أنا وسخ وبحاول انضف
أو منضفشى وانا حر
واللى عنده معزة يربطها !
ثانيا
..
الكلام دا ينطبق على صلاح الدين الايوبى برضو
اللى الناس بتحاول تفخم وتعظم ف نواياه
بينما هو ف النهاية قائد عسكرى جاتله فرصة
على طبق من دهب مرصع بالالماظ انه يحكم
أكبر بلد ف الشرق .. فانتهزها ببساطة
واخدها من بق الكل !
..
الكلام دا ينطبق على صلاح الدين الايوبى برضو
اللى الناس بتحاول تفخم وتعظم ف نواياه
بينما هو ف النهاية قائد عسكرى جاتله فرصة
على طبق من دهب مرصع بالالماظ انه يحكم
أكبر بلد ف الشرق .. فانتهزها ببساطة
واخدها من بق الكل !
ثالثا
..
مش قادرة أقول العاضد صعبان عليا
صحيح كان سنه صغير ونزل حلبة مليانة وحوش ضارية
وطبيعى يكون اول المقتولين .. !
لكنها غلطة مين ؟
للمرة المليون بنقولها .. التوريث يجلب الأشكال الضالة للحكم
او لمن يلتفون حول الحكام
حتى لو ملاك بجناحات !
..
مش قادرة أقول العاضد صعبان عليا
صحيح كان سنه صغير ونزل حلبة مليانة وحوش ضارية
وطبيعى يكون اول المقتولين .. !
لكنها غلطة مين ؟
للمرة المليون بنقولها .. التوريث يجلب الأشكال الضالة للحكم
او لمن يلتفون حول الحكام
حتى لو ملاك بجناحات !
واخيرا
بمناسبة العقارب بقى
النبى يارب
ولا يكتر عليك
بمناسبة العقارب بقى
النبى يارب
ولا يكتر عليك
فيه واحد كدا .. عاوزينه يشوف رؤية
يكون بيتلم عليه فيها شخروميت ألف عقرب
زى الخنافس بتوع فيلم
The Mummy
كدا تمام ومتخليش فيه فتوتة
وبعدين الرؤية دى تتحقق عن قريب عن قريب يارب
يكون بيتلم عليه فيها شخروميت ألف عقرب
زى الخنافس بتوع فيلم
The Mummy
كدا تمام ومتخليش فيه فتوتة
وبعدين الرؤية دى تتحقق عن قريب عن قريب يارب
وربنا يكفيكم شر العقارب
وشر لدغ العقارب
ويكتبه لعدوينكم يااااارب
كان معكم من على ناصية الحارة الجوانية
شهروزة أبو العااااافية
القاهرة
----------------------------
وشر لدغ العقارب
ويكتبه لعدوينكم يااااارب
كان معكم من على ناصية الحارة الجوانية
شهروزة أبو العااااافية
القاهرة
----------------------------
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق